Е. Мане, Портрет Берти Морізо
Е. Мане, Портрет Берти Морізо
Едма Морізо, Портрет Берти
Едма Морізо, Портрет Берти
Е.Мане, Балкон
Едуард Мане. Балкон. 1868-1869. Полотно, олія, 169х123. Лувр, Париж.

Берта Морізо

Берта Морізо народилася в багатій сім’ї. що мешкала в Бурже, 14 лютого 1841 року. Вона стала третьою з чотирьох дітей Едме Тібюрсе Морізо, префекта департаменту Шер, та Марі-Жозефін Корнелі Томас. Дід майбутньої художниці по лінії батька був видатним архітектором та далеким родичем художника Жана Оноре Фрагонара.  Мати Берти оберталася в дуже прогресивних колах, де цінувалися художники і йшла боротьба за доступ жінок до освіти.
Берта дуже рано виявляє інтерес до мистецтва і з задоволенням ліпить різні предмети із глини. Завдяки англійській гувернантці Луїзі дівчинка відкриває для себе світ Шекспіра і літератури взагалі. Вона багато читає, особливо любить класиків.
Після повернення в Париж у 1855 році сім’я Морізо оселяється в районі Пассі. Берта навчається в приватній школі і відвідує уроки гри на фортепіано. Виховання Берти нічим не відрізняється від буржуазної норми того часу. Переломним моментом стане оригінальна ідея мадам Морізо, яка у 1857 році вирішує подарувати чоловікові три малюнки, виконані доньками. Так Ів, Едма та Берта потрапляють в майстерню художника Шокарна. Однак скоро Ів вирішує покинути навчання, а от Едма та Берта, сповнені ентузіазму та інтересу до живопису, хочуть отримати більш компетентного викладача. Мадам Морізо наймає для дочок, на жаль, знову доволі посереднього художника  Гішара. Викладач швидко виявляє талант сестер і застерігає їх матір, що дівчата можуть захопитися живописом не лише на любительському рівні, вони захочуть стати професійними художницями, що може викликати справжній скандал в буржуазних колах.
Перші серйозні уроки сестри отримають в Луврі, копіюючи Тиціана, Веронезе, Тінторетто. Там вони знайомляться з Анрі Фантен-Латуром, а завдяки йому і з іншими паризькими художниками, в тому числі з імпресіоністами. Після трьох років навчання Гішар радить сестрам звернутися до Каміля Коро. У 1863 році Берта та Едма вперше переступають поріг майстерні Коро, який незабаром стане другом сім’ї. Він вражений  талантом сестер та їх прагненням до навчання. У 1864 році Берта та Едма вперше виставляють свої роботи в Салоні.  Після цього батько вирішує побудувати донькам майстерню в саду сімейного дому. Сестри Морізо нерозлучні: разом малюють, разом подорожують Нормандією та Бретанню, все частіше виставляються в Салоні. Мистецьке середовище починає потроху цікавитися їхніми роботами.
Вирішальним моментом для творчості Берти стає знайомство з Едуардом Мане, після якого Берта ще більше переконається в правильності обраного шляху. А от Едма вже наступного року покине живопис – вона вийде заміж. Однак сестри на все життя залишаться дуже близькими та будуть вести жваве листування.
Коли Мане пропонує Берті позувати йому для «Балкону», молода художниця відразу погоджується. В Салоні у 1869 році картина викликає сенсацію та провокує багато критики. Під час святкових вечорів Мане знайомить Берту з багатьма видатними художниками, скульпторами, письменниками. З Мане їх об’єднує справжня щира дружба. Протягом 1869-1874 років Берта буде десять разів позувати Мане.
У 1874 році Берта бере участь в першій виставці імпресіоністів, що проходить у фотографа Надара. Вона виставляє там дев’ять полотен. Критика була безжальною до всіх. Однак ніщо не змусить Берту покинути живопис. У тому ж 1874 році Берта виходить заміж за Ежена Мане, брата Едуарда Мане, а у 1878 році народжує доньку Жюлі.  В той час Берта все тісніше входить в коло імпресіоністів. Її творчістю починають цікавитися колекціонери. Важким ударом стала для художниці смерть Едуарда Мане у 1883 році.
Сорокарічна Берта Морізо – це вже велика дама французького живопису. Кожного четверга у неї не вечерю збираються друзі: Дега, Моне, Уістлер, Пюві де Шаванн, Малларме, Ренуар. Починаючи х 1885 року її творчість еволюціонує, значно розширюється кольорова гама її робіт. Художниця багато подорожує Європою. Із Бельгії та Голландії привозить серію ескізів та акварелей для восьмої виставки імпресіоністів (травень 1886 року). Берта починає займатися живописом з дочкою Жюлі. Дівчинка також навчається грі на скрипці та часто виступає на четвергових зустрічах.
Період безхмарного щастя закінчується у 1892 році, коли після серйозної хвороби помирає Ежен Мане. Берта не приховує свого розпачу від втрати чоловіка. Її картини стають все яскравішими, ніби для тог, щоб відігнати примари смерті. 25 травня 1892 року відкривається перша персональна виставка Берти Морізо. Але мало що може її втішити. Малларме і Ренуар намагаються допомогти Берті і Жюлі, радять відправитися у подорож, щоб відволіктися. Але Берта почувається втомленою життям, у неї навіть з’являються думки про самогубство… 2 березня 1895 року Берта Морізо помирає. Її ховають в сімейному склепі Мане в Пассі, поруч з Едуардом та Еженом.
Берта Морізо залишила нам свої дивовижної краси картини. Вони як вікна, відкриті у життя жінок кінця ХІХ століття. Поет Поль Валері порівнював її твори з інтимним щоденником, в якому засобами вираження стають колір і малюнок. Він писав: «Специфіка Берти Морізо полягає в тому, що вона живе своїм живописом і малює життя».

Картини художниці

Читання: мати і сестра художниці. 1869-1870 рр.
Читання: мати і сестра художниці. 1869-1870. Полотно, олія, 101х81,8. Національна галерея мистецтв, Вашингтон.
Ежен Мане і його дочка в саду. 1883р.
Ежен Мане і його дочка в саду. 1883р.
Дівчинка з папугою. 1873. Папір,пастель, 60х49,5. Приватна колекція, Нью-Йорк.
Дівчинка з папугою. 1873. Папір,пастель, 60х49,5. Приватна колекція, Нью-Йорк.
Ежен Мане з дочкою Жюлі в Буживалі. Бл. 1881. Полотно, олія, 73х92. Музей Мармоттан, Париж.
Ежен Мане з дочкою Жюлі в Буживалі. Бл. 1881. Полотно, олія, 73х92. Музей Мармоттан, Париж.
Перед театром. 1875. Полотно, олія, 57х31. Приватна колекціяl, Бремен.
Перед театром. 1875. Полотно, олія, 57х31. Приватна колекціяl, Бремен.
Літній день 1879
Літній день 1879
Молода жінка в бальній сукні 1880
Молода жінка в бальній сукні. 1879-1880. Полотно, олія. Музей д’Орсе, Париж.
Нарциси 1886
Нарциси 1886
Під час балу
Під час балу
Після сніданку 1881
Після сніданку 1881
Солом'яний котедж в Нормандії
Солом'яний котедж в Нормандії. 1865.
Троянди 1894
Троянди 1894
Вид Тіволі
Вид Тіволі. 1863.
Жінка перед дзеркалом 1880
Жінка перед дзеркалом 1880
Жюлі Мане з собакою 1893
Жюлі Мане з собакою. 1893. Полотно, олія, 73х80. Музей Мармоттан, Париж.
Жюлі грає на скрипці 1893
Жюлі грає на скрипці 1893
Замріяна Жюлі 1894
Замріяна Жюлі. 1894. Полотно, олія. Приватна колекція.